Niveau

 In de jaren '80 was de hbo-verpleegkunde nog best een nieuw verschijnsel in gezondheidszorgland. Zowel door de opleiding als door het werkveld werden wij wel een beetje als 'de elite' gezien. Maar, let wel: de elite met twee linker handjes! 

Ik heb nooit begrepen waarom men in de zorg steeds praat over niveau's. Het is het gesprek van de dag: welk niveau ben jij? En wat mag je dan wel/niet betreffende verpleegtechnische handelingen? Dat gekke taakgerichte denken heb ik nooit begrepen. 

Ik kom regelmatig op bezoek bij mijn hoogbejaarde ouders. Mijn vader verblijft in een huisje van begeleid wonen in een zorginstelling. Kan mij het schelen wat voor niveau de zusters zijn. Het is voor mij veel belangrijker dat ze een luisterend oor hebben, en echt oog hebben voor mijn vader en voor ons. 

Maar goed, ik snap het wel. Want het is heel verantwoordelijk werk. Daar weet ik alles van. En dus moet je goed weten wat je niveau is, wat je wel en niet mag doen, of je nog voldoende ervaring hebt om een bepaalde handeling te mogen uitvoeren. 

Als kersverse hbo-stagiaires in de jaren '80 stonden we eigenlijk meteen met 5-0 achter. Want het leek heel wat: je had tenslotte al twee jaar theorielessen gehad. Maar je had bij wijze van spreken nog nooit een patiënt in levende lijve gezien! 

Dus ja...waar te beginnen? 

Reacties

Populaire posts van deze blog

Amputatie

Applaus