Nachtkastje

Als je in een zorginstelling gaat wonen, dan wordt de hele inboedel van je huis in een nachtkastje gepropt. Dat was één van de eerste dingen die ik leerde op de hbo-verpleegkunde: om daar eens goed bij stil te staan. Wat dat met een mens doet. 

Ik heb destijds blijkbaar zo goed opgelet bij dat hoorcollege, dat de gedachte altijd weer voorbij komt als ik zo'n stereotype nachtkastje tegenkom in een zorginstelling. 

Ze zien er nog steeds hetzelfde uit: alleen dan in een nieuw jasje. Maar nog steeds heb je die handige uitschuiftafel, die je vaak niet zonder slag of stoot uit kunt klappen, omdat je te snel wilt. En dat moet met beleid. Want de oudere mensen in de zorginstellingen zijn nu eenmaal niet zo snel meer. 

Het was mijn levensdoel, mijn missie: werken als verpleegkundige in de zorg. Het liefst mijn hele leven lang. Als mensen zeiden dat het zwaar was, dan werd ik boos. Ik wil dit. Punt. En wat nou 'zwaar'. 

Welnu. Met lange en korte onderbrekingen heb ik in de zorg gewerkt van 1988 tot 2019. Dat is toch een aardig tijdje! Het jaar 2019 was voor mij het 'afscheidsjaar': vanwege de onregelmatige diensten en ja...uiteindelijk toch 'te zwaar' heb ik de zorg met een voldaan gevoel achter mij gelaten. 

Ik wou toch nog wel heel graag mijn BIG-registratie voor de laatste keer verlengen, voor een periode van 5 jaar. Wetende, dat ik er nooit meer gebruik van zou maken. Maar goed: je bent verpleegkundige of je bent het niet!

Nou ja, en toen kwam het jaar 2020: Corona! Het was belangrijk om letterlijk mezelf te beschermen, en niet meer terug te keren naar de zorg. Dan zou ik achter elkaar mezelf veel teveel weggegeven hebben. Die dans ben ik ontsprongen! 

Inmiddels werk ik alweer een aantal jaren met veel plezier in de kinderopvang. Ook dat is natuurlijk 'zorg', maar wel echt wezenlijk anders! 

En dan komen er op een dag in één keer allemaal herinneringen naar boven, aan heel vroeger. Dat ik als 20-jarige voor het eerst dat verpleeghuis binnenstapte, waar mijn oma een aantal jaren ervoor overleden was. 

Dat ik maar één ding het allerliefste wilde: er zijn voor de mensen die zorg nodig hebben, het vak leren, begeleiden - verplegen - verzorgen...

Ik vertel je de verhalen van lang geleden, en van nog niet zo lang geleden. Elke herinnering is te waardevol om niet vergeten te worden. En dus schrijf ik het op!  

Reacties

Populaire posts van deze blog

Amputatie

Applaus

Niveau